چطوری زبان بخونیم؟

روش مطالعه زبان انگلیسی

بهترین روش یادگیری زبان روشی است که کودک یاد می گیرد اما در یادگیری زبان در کودک شرایطی فراهم است که این شرایط برای ما و افرادی که در مسیر یادگیری زبان جدید هستند نیست کودک کاملا در محیط قراردارد یعنی تمام اتفاقات و آدم هایی که در این محیط با هم صحبت می کنند و وجود افرادی که دایم به کودک می آموزد و او را تصحیح می کنند اما این شرایط برای ما فراهم نیست و این مسئله باعث سختی راه و گاهی نا امید کننده برای افراد می شود. حالا با توجه به ویژگی یادگیری زبان در کودکان ما چه راه کاری داریم و چگونه می توانیم این فضا و شرایط را ایجاد کنیم.

 

 

۱٫ محیط سازی

اولین ویژگی، ویژگی محیط سازی یا learning environment
همانطور که همه ما میدانیم نمی توانیم تاثیرات محیط را انکار کنیم اما باید این محیط سازی را از طریق لیسنینگ و دیدن فیلم ها و خواندن کتاب ها برای یادگیری خودمون فراهم کنیم و از تمام فرصت ها و وقت های تلف شده برای یادگیری مان استفاده کنیم. زمان های تلف شده بهترین زمان هایی است که ما می توانیم برای یادگیری مان بذاریم.

۲٫ تداوم یادگیری

ویژگی که بعد از محیط سازی دارای اهمیت است تداوم و همیشگی بودن در یادگیری است. اینکه سعی کنیم وقفه نداشته باشیم باید سعی کنیم در هر شرایط و در هر حالت روحی که هستیم محیط سازی و یادگیری مان را تعطیل نکنیم. به دلیل اینکه اگر بخواهیم با توجه به شرایط و حالات روحی مان پیش بریم همیشه بهانه ای برای انجام ندادن هست یک روز مهمان میاد، یک روز حال نداریم، یک روز امتحان داشتیم و از این دست بهانه ها پس باید بر این بهانه ها و شرایط ها غلبه کنیم.

۳٫ تکرار کردن

ویژگی بعدی تکرار کردن و اهمیت تکرار است. رمز موفقیت یک زبان آموز در زیاد گوش دادن و زیاد تکرار کردن است. سوالی که در اکثر موارد پرسیده می شود اینکه چند بار لیسنینگ را گوش بدم، چند بار پادکست ها را گوش بدم و تکرار کنم؟ جواب: یک کودک در یادگیری زبان مادریش چند بار یک جمله را می شنود؟ چند بار تکرار می کند؟ بی نهایت بار تکرار میکند این تکرار و شنیدن حد ندارد. پس تا جایی که می توانید گوش کنید و تکرار کنید و این را نگوید که من دو بار فایل را گوش دادم و یادم میره هیچ ترسی از تکرار های زیاد نداشته باشید توی هر سطحی هستید برگشت به عقب داشته باشید و لیسنینگ ها و پادکست های قبلی را مرور کنید و همزمان روبه جلو هم حرکت کنید این طوری انگیزه تان برای یادگیری بیشتر می شود.

۴٫ دلسرد نشدن
یک موضوعی که خیلی از فراگیران زبان آموز را کلافه می کند و باعث می شود که گاهی روند درس خواندنشان قطع شود و دلسرد شوند متوجه نشدن چند کلمه در لیسنینگ ها و صحبت کردن آموزگار است که باعث قطع کردن روند یادگیری شان است آیا یک کودک تمام کلمات موجود در صحبت های ما را متوجه می شود؟ مسلما نه، آیا متوجه نشدن چند کلمه از صحبت های شما باعث می شود که به شما گوش ندهد و توجه نکند؟ باز هم نه، کودک به شما گوش می دهد تا متوجه حرفهای تان بشود. متوجه نشدن چند کلمه نباید باعث قطع شدن روند یادگیری ما شود بلکه با تلاش کردن و پرسش و پاسخ در کلاس ها و انجام تمرینات و پیشرفت ما تمام این مسایل حل خواهد شد.

۵٫ غلبه بر حالات روحی
اگر حالمان خوب نیست یا ناراحتیم یا هر مشکل دیگری که داریم نباید محیط سازی و تداوم یادگیری مان را قطع کنیم و در بین این چرخه یادگیری نباید وقفه ایجاد کنیم. حالات روحی ما نباید مانع یادگیری ما از زبان شود. خیلی از روانشناسان برای کسانی که دچار مشکلات روحی و افسردگی می شوند یادگیری یک زبان جدید را پیشنهاد می کنند چون زبان یک ماهیت ارتباطی دارد، پس مواقعی که حال تان خوب نبود یادگیری زبان و قرار دادن خودتان در شرایط یادگیری می تواند حال تان را خوب کند.

۶٫ اولویت بندی منابع شنیداری و دیداری
همیشه یادگیری و گوش دادن به منابع شنیداری و صحبت کردن در اولویت هستند. سوالی که اهمیت زیادی دارد این است که آیا هر روز برای لیسنینگ وقت میگذارید؟ و اینکه به چی گوش می دهید؟
خوب اکثر زبان آموزان می دانند که باید هر روز لیسنینگ و فایل صوتی گوش بدهند ولی گاهی در اولویت بندی استفاده از منابع دچار مشکل می شوند و این ممکن است در نتیجه کارشان تاثیرگذار باشد. بعضی از زبان آموزان می گویند:” من هر روز موسقی گوش می دهم” و گوش داد ن به موسیقی را جز منابع لیسنینگ و اولویت خودشان قرار می دهند. اما در اینجا من قصد دارم منابع آموزشی را به ترتیب بگویم.
۱٫ اولین منبع، منابع آموزشی هستند چون دسته بندی بسیار خوبی برای پیشرفت شما دارند.
۲٫ منبع دوم، کارتون یا انیمیشن، همان طوری که یک کودک به دلیل سادگی اش به راحتی می تواند آنها را متوجه شود و در گفتا رهایش استفاده کند.
۳٫ منبع سوم، مستند ها یا documentary هستند.
۴٫ منبع چهارم، سخنرانی ها یا speech هستند.
۵٫ منبع پنجم، اخبار ها
۶٫ منبع ششم، سریال ها
۷٫ فیلم ها
۸٫ در پایان موسیقی
دلیل اینکه این منابع را پشت سرهم گفتم این است که این منابع ساختارها و جملات استاندارد بسیار زیادی را در خودشان دارند، سریال ها به دلیل فضا سازی و دنباله دار بودن خیلی می توانند به ما در بحث یادگیری زبان کمک کنند.

ادامه دارد….

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *